Vorige maand heb ik in ons regionale blad een kort ironsch stukje geschreven. Na de Rijnlandweek dacht ik: is dit niet een knipoog naar het Rijnlands denken?
Dag Sinterklaasje…
Op deze koude winteravond ligt het Sinterklaasfeest weer net achter ons. En ik zal toch niet de enige zijn die ieder jaar weer kromme tenen krijgt bij een dergelijke amateuristische vertoning? En dan kan Dieuwertje Blok het allemaal wel leuk brengen, maar je mag van een firma die al een paar honderd jaar een dergelijk feest organiseert toch wel wat beters verwachten. Dan is de sleutel van de pakjeskamer weg, het jaar daarna is het grote boek gestolen, de boot is de verkeerde kant op gevaren of het paard heeft schimmel! Ik zou zeggen: hoog tijd om een externe sinterklaasdeskundige deze tent eens grondig te laten doorlichten. En hier alvast wat suggesties voor verbeteringen
Kwaliteit
Ten eerste zou er eens gekeken kunnen worden naar de manier waarop de kwaliteit in de organisatie is geborgd. Hoe vaak is kwaliteit een onderwerp op het werkoverleg van de hoofdpiet? Is het wel duidelijk wat een kwalitatief goede surprise of gedicht is? Daarvoor kan een kwaliteitskaart opgesteld worden, waarbij aan de verschillende onderdelen weegfactoren toegekend kunnen worden. En om de objectiviteit van de beoordeling te bevorderen zou bij iedere intocht of pakjesavond een piet van een andere stad als waarnemer kunnen optreden. Daarbij zou ik willen voorstellen om een kwaliteitspiet aan te stellen die zich niet bezig houdt met strooien, gekke capriolen of cadeautjes sjouwen, maar die gewoon bewaakt of de vastgestelde handelingsprotocollen op de correcte wijze worden uitgevoerd.
Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd
Als iedereen op pakjesavond aan zijn trekken zou komen, hoe is het dan toch mogelijk dat ieder jaar vanaf 6 december de site van Marktplaats uitpuilt van de net gekregen CD’s. boeken en sokken. Ieder jaar maar weer dezelfde cadeaus in hetzelfde papier en weer zo’n gedichtje. Waarom niet uitgaan van de vraag van de klant. Misschien wil men wel eens wat anders in de schoen dan die droge pepernoten? En laten we dan meteen eens kijken of we in dit digitale tijdperk op een andere wijze te weten kunnen komen wat de klant wil dan een geschreven of geplakt (!) verlanglijstje. Dus het wordt tijd voor een uitgebreid klantenonderzoek om goed inzicht te krijgen in de vraag van de klant om vervolgens daar op in te spelen. Uiteraard vindt men onder in de surprise een klein enquêteformuliertje om aan te geven wat men van het cadeau vond.
Efficiëntie
Waarom toch ieder jaar weer een piekdrukte zo rond 5 december? Dat zorgt voor een ongelofelijke vraag naar sinterklazen en een veelvoud aan zwarte pieten. En dat komt nou niet bepaald het kwaliteitsniveau ten goede. Logisch dat alle faalfactoren zich op zo’n moment openbaren.
Een goede spreiding van het feest over het jaar zou een groot aantal problemen voorkomen. Op die manier kan er een constante productie gedraaid worden, waardoor eenvoudig op een mogelijke verstoring ingespeeld kan worden. En met een beetje efficiënte inzet van de pieten kan de pakjesboot permanent met minder pieten bezet worden. Hierdoor wordt dan weer bespaard op opleidingskosten en pietenkleding.
Ik heb een brief naar de Sint gestuurd waarin ik gevraagd heb of ik een gedetailleerde planning van deze organisatieverandering kan ontvangen en ik heb aangegeven dat ik graag wil deelnemen in de klankbordgroep. Ik houd u op de hoogte van de vorderingen!