Laat ik voorop stellen dat innoveren, technisch of sociaal, bovenal een economisch doel dient. Omzet en marge, daar draait het om bij u als ondernemer. Ongeacht welk label we aan innovatie hangen, de basis blijft kennis. Met als doelstelling nieuwe kennis te vermarkten, immers kennis is kassa.
Laten we bij het begin beginnen. Kennis ontstaat in de hoofden van de mens. Nu is het zaak om de kennis uit het hoofd van het individu te krijgen, zodat kennis gedeeld kan worden. Zodra meerdere individuen kennis met elkaar delen, ontstaat er een vorm van kennisvermenigvuldiging. Wij weten meer dan ik! Hierdoor ontstaat nieuwe kennis, die weer kan leiden tot innovaties.
Innovatie start dus bij de mens en dit is nu exact het punt waar de schoen wringt. Hoe motiveer je iemand om zijn kennis met jou te delen? Want kennis is macht. Het individu is alleen bereid kennis te delen als hier een voordeel voor hem aan vastzit. Er dient dus sprake te zijn van een win-win situatie, een gedeelde ambitie voor de medewerker en de organisatie. Dit komt het meeste voor in organisaties met een familiecultuur. Waar zogezegd een ambitie wordt nagestreefd die door iedereen wordt gedeeld en gedragen.
Dit, beste lezer, is sociale innovatie, niets meer en niets minder! Bottom line komt het hierop neer, geachte ondernemer, dat u een verbinding maakt met uw medewerkers en uw ambities. Een verbinding op basis van wederzijds vertrouwen, verantwoordelijkheid en vakmanschap. Met andere woorden: gooi de ideeënbus eruit en ga de dialoog aan met uw organisatie!
Wilt u weten hoe u het innoverend vermogen van uw organisatie kunt mobiliseren? Ga dan het gesprek aan met Arc Mens&Organisatie.