5 tips om te starten het beste uit je mensen te halen

1. Zorg dat jij met al je medewerkers een goede relatie krijgt. Daar kan je direct mee starten door te vragen en te luisteren. Wat zijn zijn of haar hobbies? Weet je hoe lang hij/zij in de organisatie werkt en wat hun voorgeschiedenis is qua opleiding en arbeidsverleden. Weet je ook of hij/zij een partner heeft en hebben ze kinderen? Waren er de afgelopen jaren life-events die ingrijpend waren voor jouw medewerkers, zoals overlijden, scheiding, ziekte? Zorg ook dat jouw medewerkers de kans krijgen om jou te leren kennen! Anders wordt het zo’n kruisverhoor ;-) Spreek meningsverschillen uit en probeer conflicten uit te praten.

 

2. Zorg dat je mensen het werk dat zij doen, zinvol vinden. Mensen willen graag een bijdrage leveren aan het product dat ze maken of de dienst die verlenen. Omdat zij graag willen dat de klant tevreden is of omdat zij houden van het materiaal waarmee ze werken of omdat… zinvol zijn = betekenis hebben. Daaraan ontleen je je bestaansrecht, ook als werknemer.  Als mensen geen zinvol werk hebben, worden zij niet gezien door zichzelf en anderen.  Vraag eens wat jouw mensen zinvol vinden en gebruik die kennis!

 

3. Zorg dat je mensen regelruimte hebben in hun werk. Op grotere schaal zie je dat Het Nieuwe Werken (=HNW) een oplossing is om regelruimte te creeeren. Maar HNW is niet voor alle beroepsgroepen en branches goed inzetbaar. Wat wel gemakkelijk geregeld kan worden is variatie in (deel)werkzaamheden, tempo of pauzes. Micropauzes dragen ook nog eens bij tot vermindering van fysieke belasting! Ga in overleg met medewerkers om samen met hen te bespreken hoe zij meer regelruimte voor zichzelf kunnen creeeren.

 

4. Zorg dat medewerkers weten waar zij aan toe zijn. Dat klinkt misschien als een open deur en lijkt gemakkelijk in praktijk te brengen. Maar het is zoveel meer dan alleen een visie vormen en die droppen tussen je mensen op de vloer. Het kan zitten in kleine communicatie als luisteren, samenvatten (letterlijk!) en doorvragen. Ook jouw verwachting duidelijk maken is zeer belangrijk. Bijvoorbeeld over tussen- en einddoelen; deadlines, over wat je wilt bereiken voor klanten enz. Vergeet niet om te praten met je mensen over hoe je dat samen met hen wilt doen. Oja, en als je hen belooft met iets op de proppen te komen, zorg dan dat je dat ook doet op die dag. Beloof dus geen zaken waarvan je nu al weet dat je ze niet waar kan maken.

 

5. Zorg dat jouw mensen alles tot hun beschikking hebben waarmee zij kunnen doen wat zij ‘moeten’ doen. Dat betekent dat al het materiaal in orde moet zijn, dat de techniek en de ict snel en foutloos hun ding moeten doen. Maar ook dat verantwoordelijkheden met bevoegdheden overeenkomen. Kortom: zorg dat het primaire proces kan doordraaien. Geen proces, geen dienst of product dus ook geen omzet!