Het volgende verhaal heb ik onlangs gelezen. Ik heb geen idee meer waar, dus geef ik het hieronder in eigen woorden weer
Een vertegenwoordiger arriveert ‘s ochtends vroeg in een klein stadje. Hij loopt het plaatselijke hotel binnen en vraagt om een kamer voor één nacht. Hij heeft die dag een belangrijke bespreking met een klant en verwacht dat hij zó laat klaar zal zijn, dat hij niet meer naar huis wil rijden. De hoteleigenaar heet hem vriendelijk welkom, verklaart een kamer vrij te hebben en vraagt de reiziger om vooruit te betalen. Dat vindt de man geen probleem; hij overhandigt de hoteleigenaar een biljet van 50 euro en gaat op pad. De hoteleigenaar neemt de 50 euro mee naar een bevriende garagehouder, die een kleine reparatie heeft verricht aan zijn auto. Na een kopje koffie betaalt de hoteleigenaar de rekening met het die ochtend verkregen biljet en keert tevreden huiswaarts. De garagehouder bereidt die dag de viering van zijn verjaardag voor en besluit dat daar taart bijhoort. Hij loopt naar de bakker op de hoek om daar vier taarten voor zijn uitgebreide familie te bestellen. Bij elkaar kosten die 50 euro. De garagehouder betaalt ze alvast met het geld dat hij zojuist van de hoteleigenaar heeft gekregen. Hij verheugt zich bij het zien van al dat lekkers enorm op de festiviteiten. De bakkersvrouw verzekert hem dat de taarten tijdig zullen worden afgeleverd en zwaait hem lachend uit om vervolgens naar de stomerij te gaan. Daar hangt alle bedrijfskleding van de bakkerij keurig schoongewassen op haar te wachten. De eigenaresse van de stomerij presenteert de rekening: 50 euro. De bakkersvrouw overhandigt haar het biljet van de garagehouder dat zij in haar schortzak had gestoken voor zij naar de stomerij vertrok. Zij is erg blij dat ze al die was kan uitbesteden, want ze heeft het zelf al druk genoeg in de winkel. De eigenaresse van de stomerij realiseert zich plotseling dat zij de kosten voor de opvang van haar dochtertje op het kinderdagverblijf voor die week nog niet heeft betaald. Als zij het meisje om twaalf uur ophaalt neemt zij de 50 euro die zij van de bakkersvrouw heeft ontvangen mee en voldoet alsnog het verschuldigde bedrag. Ze bedankt daarbij nog eens de leidster, die zó liefdevol haar dochter opvangt, dat zij zich zelf met een gerust hart op haar eigen werkzaamheden kan richten. De leidster van het kinderdagverblijf fietst ‘s middags, als alle kinderen zijn opgehaald, naar het hotel. Zij bestelt zoals gewoonlijk vijf heerlijke lunches voor de daaropvolgende week. De keuken van het hotel verzorgt deze al jaren naar volle tevredenheid voor het kinderdagverblijf. De leidster betaalt de hotelier met het biljet van 50 euro dat zij eerder van de eigenaresse van de stomerij heeft ontvangen en complimenteert hem met de kwaliteit van zijn maaltijden. De kinderen en zijzelf smullen er altijd van. Een korte tijd later komt de reiziger het hotel binnen. Zijn bespreking is soepel verlopen en hij is veel eerder klaar dan hij had verwacht. Hij heeft dan ook besloten om toch nog naar huis te rijden om de avond gezellig bij zijn vrouw door te brengen. De hoteleigenaar heeft daar alle begrip voor en betaalt zonder morren de 50 euro terug aan de reiziger, die vrolijk huiswaarts keert met het biljet weer in zijn portefeuille.